Szivattyú kiválasztás
2016-08-05
Előregyártott szennyvízátemelők
2016-08-08
Szivattyú kiválasztás
2016-08-05
Előregyártott szennyvízátemelők
2016-08-08

Szivattyúk felépítése

Motor

Rövidre zárt forgórészű aszinkron motorok találhatók a szivattyúinkon. Lehet 1 fázisú (230 V) vagy 3 fázisú (400 V). 1 fázis esetén általában a gyártók gondoskodnak túlmelegedés elleni hőkioldóról. 3 fázisnál a telepítőnek kell a helyszínen teljeskörű motorvédelmet, fázis-sorrend figyelőt felszereltetni, amely megvédi a szivattyút a lehetséges meghibásodástól. Léteznek előregyártott, komplett elektronikus motorvédő és ellenőrző egységek. 1 és 3 fázisú változatai a következő hibáktól képesek megvédeni a szivattyúkat: túlterhelés, feszültségingadozás, fáziskimaradás, rövidzárlat, szárazon- futás.

Szivattyúház

Kialakításánál meghatározó a szivattyú jellege. Egylépcsős készüléknél a házban csak egy járókerék helyezkedik el, a szivattyú tengelyén rögzítve.Többlépcsős készüléknél járókerekek és diffúzorok váltakoznak, annyi darab, ahány lépcsős a gép. A diffuzorok a szivattyúházban álló alkatrészek, ezekben forognak a járókerekek. Az önfelszívó szivattyúk jet előtétesek. Tehát a járókerék előtt található egy Venturi-elven működő ejector, melynek segítségével a készülék képes a szívócsőben lévő levegőt kidolgozni, vagy gázos vizet szállítani. Az ESPA termék szortimentben találhatók olyan vízszintes tengelyű többlépcsős szivattyúk, amelyeknél az önfelszívó szivattyúk szívási előnyeit kombinálták a többlépcsős szivattyúk kimagasló nyomóoldali teljesítményével. Ezt úgy oldották meg, hogy a járókerekek elé – a szivattyúházba – egy önfelszívó ejectort építettek.

Szívó-nyomó csonk

A szivattyúházba a szívócsonkon keresztül kerül a folyadék. A szívó- oldali kötések tömítettségének 100 %-osnak kell lenniük, nehogy levegőt szívjon a készülék. A szívóoldali csövek keresztmetszetét
minimum akkorára kell választani, mint a szivattyú szívócsonkja. A nyomócsonkon távozik a folyadék a készülékből. A nyomóoldali csövek keresztmetszetét érdemes akkorára méretezni, mint az adott szivattyú nyomócsonkja. Ha ez nem megoldható, akkor egy mérettel vékonyabb átmérőjű cső még rászerelhető, de a csőellenállás ugrásszerűen meg fog nőni. A centrifugál szivattyúk normál szívása 7 m, az önfelszívóké már több -8 m, ill. 9 m. A centrifugál szivattyúkat indítás előtt fel kell tölteni vízzel, a vízoszlopot a lábszelep tartja meg. Az önfelszívó szivattyúkhoz nem kötelező lábszelepet szerelni, de az üzembiztonság miatt ajánlott. Automata rendszernél (öntözőrendszer vagy házi vízellátás) pedig elengedhetetlen a használata. Első beindítás előtt a szivattyúházat minden esetben fel kell tölteni vízzel. Búvár-rendszerű szivattyúknál nincs szívócsonk, csak szívónyílás. Léteznek alsó-, közép- és felső szívású búvárszivattyúk.

Járókerék

Centrifugál lapát vagy periférikus járókerék. Minden szivattyúnk lapátja radiális (tengelyirányba érkezik a folyadék, majd a tengelyre merőlegesen távozik) átömlésű. Szennyvízre megkülönböztetünk vortex-járókerekes vagy aprítófejes szivattyúkat. A vortex-járókerekes
(ún. örvénykerekes) szennyvízszivattyúk nem aprítják a darabos részeket, hanem a járókerék a szivattyúházban mozgási energiát ad át a (darabos) szennyvíznek, és centrifugálisan oldalirányba továbbítja. Az ilyen készülékek adott szemcseméretig (30-60 mm) szabadátömlő keresztmetszettel rendelkeznek. Járókerék és szivattyúház kialakításuk teszi lehetővé a szennyvízben található darabos és szálas anyagok zavartalan szállítását. Az aprítófejes szennyvízszivattyúk apró darabokra aprítják a szennyvízben lévő anyagokat, majd úgy továbbítják. Szennyvízszivattyúk között viszonylag nagy emelőmagassággal rendelkeznek. Alkalmazásuk koptató közeget tartalmazó szennyvízre TILOS !

Szivattyú tengely

A motor tengelyének meghosszabbítása, ezen van rögzítve egy vagy több járókerék.

Tengely tömítés

Lehet szimmering vagy csúszógyűrűs tömítés (álló- és forgórészből áll). A szortimentünkben található minden készülék csúszógyűrűs tömítéssel rendelkezik. Tapasztalatok alapján ez a megoldás jóval hosszabb élettartamú, mint a szimmering. Főleg a búvár-rendszerű szivattyúknál jellemző a kettős tengelytömítés (szimmering-csúszógyűrűs tömítés, ill. dupla csúszógyűrűs tömítés).

Szivvatyútechnikai kérdése van? Segítek!

Szeretne többet megtudni a vízgépészeti rendszerekről, vagy hasonló problémával küzd?
Kérjen szaktanácsadást egyszerűen, a kapcsolat oldalon lévő űrlap kitöltésével!

Az űrlap kitöltése után hamarosan felveszem Önnel a kapcsolatot, és személyre szabott, szakszerű megoldásokat kínálok az Ön igényeire szabva. Ne habozzon, kérjen segítséget most és biztosítsa vízellátásának zavartalan működését!